تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مهر 1403 - 0:10
کد خبر : 3825

مسجد تاریخی چورس مورد توجه بازرس قضایی استان

مسجد تاریخی چورس مورد توجه بازرس قضایی استان

از سوی بازرس کل قضایی استان آذربایجان غربی موانع و مشکلات مرتبط با وضعیت نابسامان مسجد تاریخی چورس شهرستان چایپاره و نحوه مرمت، نوسازی و نگهداری از این اثر ملی مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی چایپاره به روز، جلسه‌ بررسی موانع و مشکلات مرتبط با وضعیت نابسامان مسجد تاریخی چورس شهرستان چایپاره و نحوه مرمت، نوسازی و نگهداری از این اثر ملی با حضور محبوبی بازرس کل قضایی استان آذربایجان غربی و مدیران کل اوقاف و امورخیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس قرارگاه راهبردی مساجد استان برگزار شد و وضعیت مسجد تاریخی چورس شهرستان چایپاره را مورد بررسی قرار داد.

محبوبی با اشاره به اهمیت ساماندهی و رسیدگی به وضعیت اماکن تاریخی مذهبی استان از سوی دستگاه‌های متولی امر، وجود اماکن تاریخی –مذهبی آذربایجان غربی را به عنوان یک ظرفیت کم نظیر برای جذب گردشگر و توسعه این صنعت در استان و یک فرصت مهم برای ایجاد اشتغال در استان دانست.

وی در این جلسه انجام بازدیدهای منظم و دوره‌ای از کلیه بناهای تاریخی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به منظور احصاء ورود آسیب و تخریب‌های احتمالی به بناهای تاریخی، جهت جلوگیری از تشدید خسارت‌ ها به بناهای تاریخی و آثار ملی ونیز تأمین اعتبار لازم جهت انجام مرمت و بازسازی بناها را مورد تاکید قرار داد.

لازم به ذکر است قرمزی مسجد یکی از آثار فاخر شهرستان چایپاره در روستای تاریخی چورس قراردارد این مسجد با نام قیرمیزی به معنی قرمز شهرت یافته است. این اثر در تاریخ ۱ دی ۱۳۷۶، به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی و  به شماره ۹۱۵۱ در جرگه آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، و بنابر شواهد و و مطالعات تاریخی این بنا در دوره صفویه و حکمرانی خاندان دنبلی ساخته شده است و و کوچه ای که مسجد در آن قرار دارد به نام قرمزی مسجد نام گذاری شده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 + 18 =